Preces: 0
Par summu: 0 EUR
Apskatīt grozu »
PRODUKTU GRUPAS
Akcijas
INFORMĀCIJA

B6 - pats sievišķīgākais vitamīns jeb kāpēc sievietes kļūst histēriskas



INGA PRIEDĪTE, žurnāls "Veselība"


Izklausīsies neticami – taču bieži vien nervozitāti un aizkaitinātību, un pat sieviešu histērijas var izskaidrot ar B6 vitamīna trūkumu, ko turklāt var viegli novērst. Atšķirībā no C, arī E un A vitamīniem, B grupas vitamīnu funkcijās reti kurš orientējas. Tomēr mūsdienu stresa apstākļos nereti tieši B vitamīni ir vissvarīgākie, un no šīs grupas B6 varētu saukt par visnozīmīgāko sievietes organismam.

 

Fakti

  • B6 vitamīnu 1934. gadā no aknām izdalīja ungāru zinātnieks Pauls Giorgijs (Gyorgy, 1893-1976), kurš gadu iepriekš bija emigrējis uz Lielbritāniju.
  • B6 vitamīna loma cilvēka veselībā netika definēta līdz pat 1951. gadam, kad tika atklāti vitamīna trūkuma radītie simptomi (uzbudināmība, konvulsijas u.c.) bērniem. Pēdējos desmit gados zinātnieki par B6 uzzinājuši daudz vairāk nekā visos iepriekšējos gados.


Kāpēc tieši sievietēm?


Protams, arī stiprajam dzimumam nepieciešams B6 vitamīns jeb piridoksīns, tomēr sevišķi bieži tas trūkst tieši sievietēm, tādējādi viņām vajadzētu pievērst īpašu uzmanību, lai organisms neciestu no B6 vitamīna deficīta. Piemēram, šis vitamīns var ievērojami uzlabot pašsajūtu pirmsmenstruālā sindroma, grūtniecības un menopauzes laikā un noteikti nepieciešams sievietēm, kuras lieto kontracepcijas tabletes. Sievietes organismā B6 vitamīnam ir arī liela loma dzimumhormonu līdzsvara uzturēšanā, kā arī pasargāšanā no dažiem vēža veidiem. Vēl tāds sīkums – B6 ir vielmaiņas stimulētājs. B6 vitamīnam ir arī liela loma imūnsistēmā – tā trūkums izraisa antivielu daudzuma un to kvalitatīvo spēju samazināšanos cīņā ar visiem iespējamiem slimību ierosinātājiem.


Ārsti uzskata, ka kopumā ar B6 vitamīna trūkumu var būt saistīti vairāk nekā simts dažādu veselības traucējumu un nopietnu saslimšanu. Ir pat apkopota statistika, kas liecina, ka katrs sestais cilvēks jūtas nevesels tieši B6 vitamīna trūkuma dēļ. Samērā nesen tika atklāts, ka B6 deficīts negatīvi ietekmē smadzeņu un asins funkcijas, noved pie orgānu darbības traucējumiem, veicina dermatītu, diatēzes un citu ādas slimību rašanos, izraisa nervu sistēmas darbības traucējumus.


B6 vitamīns nodrošina:

  • olbaltumvielu uzsūkšanu;
  • tauku un ogļhidrātu vielmaiņu;
  • kuņģa sulas izdalīšanos;
  • stipru imūnsistēmu;
  • sarkano asinsķermenīšu (eritrocītu) un to krāsas pigmenta – hemoglobīna veidošanos;
  • nātrija un kālija balansu;
  • vajadzīgo cukura daudzumu asinīs;
  • ūdens balansu;
  • redzes asumu;
  • sirds un muskuļu darbību;
  • matu augšanu;
  • normālu asinsriti.


Olbaltumvielas un stress


B6 vitamīns organismā veic dažādas funkcijas un nodrošina daudzus procesus, taču par galveno tā uzdevumu var saukt aminoskābju darbības nodrošināšanu. Aminoskābes ir ķieģelīši, no kā tiek veidotas olbaltumvielas. Olbaltumvielu un piridoksīna savstarpējās iedarbības dabiskais process ir gan smalki un gudri sabalansēts, taču arī ļoti jutīgs un viegli sagraujams - un tādā gadījumā var sākties nepatikšanas organismam.


Ja cilvēks uzturā lieto pārāk maz olbaltumvielu, sekas var būt veselību graujošas. Ja olbaltumvielas tiek uzņemtas pietiekošā daudzumā, bet trūkst B6 vitamīna, tad aminoskābes nevar tikt izmantotas vielmaiņā, un atkal var rasties olbaltumvielu deficīts. Ja uzturs ir bijis olbaltumvielām pārbagāts (diezgan bieža parādība – piemēram, gaļas ēdieni trīs reizes dienā), tad tā uzsūkšanai tiks izmantots viss piridoksīns no zarnu trakta, aknām un šūnām, un tas var pietrūkt citās ķermeņa daļās. Kad cilvēks izjūt spēcīgu psiholoģisku vai fizisku stresu, virsnieru dziedzeri izdala stresa hormonus – glikokortikoīdus, kuri uz pilnu klapi iedarbina olbaltumvielu apmaiņu, lai cīnītos ar stresu. Šādā situācijā tiek izmantotas pēdējās B6 vitamīna rezerves. Piridoksīns turklāt sintezē aknās fermentu, kurš piedalās aminoskābju pārstrādāšanā. Vajadzības gadījumā šis ferments arī regulē olbaltumvielu uzsūkšanu.


Jo stress ir spēcīgāks, jo vairāk ar šī fermenta palīdzību no aminoskābēm tiek izstrādāts aktīvais, saindētais olbaltums. Tā  kā mūsdienu ļaudis ir daudz mazkustīgāki nekā viņu senči pirms tūkstošiem gadu, tad mums parasti ar uzturu uzņemto aminoskābju pietiek muskuļiem (ja vien cilvēks nav kultūrists vai smagatlēts). Taču mūsdienu cilvēki, atšķirībā no saviem senčiem, ir spiesti izturēt apmēram 70 reizes lielāku psiholoģisko un nervu slodzi, ko prasa saspringtā dzīve. Olbaltumvielu tam var arī pietikt, taču bieži vien rodas B6 deficīts tā uzsūkšanai. Tāpēc, piemēram, amerikāņu neirofiziologi pēdējā laikā iesaka stresa upuriem lietot B6 vitamīnu. Tas uzmundrina aminoskābes, nomierina nervus un rada labu noskaņojumu. Kanādiešu psihiatrs doktors Ābrams Hoffers pat uzskata, ka trim ceturtdaļām to cilvēku, kuri cieš no psihiskiem traucējumiem, vajadzētu uzņemt B6 vitamīnu palielinātās devās.


Glikoze un nervozitāte


Piridoksīnam ir svarīga nozīme arī taukvielu un ogļhidrātu apmaiņā. Tas piedalās muskuļos un aknās uzkrājušos ogļhidrātu izvadīšanā asinīs. Šim procesam ir svarīga loma miljardiem nervu šūnu vienmērīgā apgādē ar glikozi, un tajā piedalās apmēram puse no visa organismā esošā B6 vitamīna. No pazemināta cukura daudzuma asinīs (hipoglikēmijas) cieš apmēram trīs ceturtdaļas rietumu valstu sabiedrības. Šī kaite izpaužas ar pastāvīgu nogurumu, nervozitāti, nomāktību, bezmiegu, nespēju tikt galā ar ikdienas darbiem.


Sevišķi smagi vitamīnu deficīts skar grūtnieces – nereti viņas, pašas to neapjaušot, meklē izeju agresivitātē, jo tad virsnieres izdala adrenalīnu un asinīs palielinās cukura daudzums. Tādējādi tiek sadedzinātas pēdējās glikozes rezerves un tās koncentrācija asinīs nokrīt bīstami zemu, izsaucot saasinātu nervozitāti, pat smagu depresiju.


Sievietei lietojot kontracepcijas tabletes, apmēram trīs stundas pēc to ieņemšanas, B6 vitamīna daudzums organismā samazinās par aptuveni 20%. Ja organismā jau tā trūkst B6 vitamīna, sekas var būt bēdīgas – pat smagi psihiski traucējumi. Sevišķi bīstami tas ir gadījumos, kad asinīs ir zems cukura līmenis. Sievietes kļūst histēriskas tieši B6 deficīta dēļ, nevis tāpēc, ka būtu kaprīzas.


Tūska un uzpūsts vēders


Piridoksīna funkcijās ietilpst arī nātrija un kālija balansa uzturēšana organisma šķidrumos. Nātrijs ir galvenā vārāmās sāls sastāvdaļa, tā dēļ organismā notiek ūdens aizture. Ja uzturā tiek lietoti pārāk sāļi produkti vai arī netiek pietiekoši daudz uzņemts B6 vitamīns, tas var novest pie ūdens uzkrāšanās - kāju, sejas, roku tūskas. Daudziem mēdz būt it kā piepūsts vēders tikai tāpēc, ka asinīs ir par maz piridoksīna. Zarnu traktu veido miljardiem sīku kanāliņu, kuros nātrijs regulē barības vielu nokļūšanu asinīs. Ja uzturā ir par daudz sāls vai trūkst piridoksīna, organismā uzkrājas miljardiem ūdens molekulu.


B6 vitamīna trūkuma pazīmes:

  • slikta dūša un vemšana;
  • mutes gļotādas un mēles iekaisumi;
  • nervozitāte un nepamatota aizkaitināmība;
  • atmiņas traucējumi;
  • ādas iekaisumi, taukaina āda;
  • ādas zvīņošanās ap muti, degunu, acīm, lūpu plaisāšana;
  • pirkstu un potīšu pietūkums menstruāciju laikā;
  • uzpūstsvēders;
  • nogurums;
  • tieksme pēc saldumiem.


Cik B6 organismam nepieciešams?


Labs B6 avots ir: aknas, siļķe, lasis, rieksti, raugs, diedzēti kviešu graudi, brūnie jeb nelobītie rīsi, klijas, pilngraudi, auzas, banāni, vīnogas, avokado, burkāni, pupas, kartupeļi, gaļa u.c. Tomēr bieži vien nepalīdz pastiprināta B6 vitamīna uzņemšana ar uzturu, kā to rekomendē ārsti. Asinīs tik un tā piridoksīna ir par maz, tāpēc to nepieciešams uzņemt sintētiskā veidā.


Pieaugušam cilvēkam B6 vitamīna diennakts devai būtu jābūt 1,5-3 mg. Terapeitiskos nolūkos lieto 50-100 mg devu, taču nevajadzētu diennaktī uzņemt vairāk par 50 mg bez ārsta norādījumiem. Lielas šī vitamīna devas var izraisīt dažādas blaknes, piemēram, pirkstgalu nejutību un trīcēšanu.



Gadījumi, kad nepieciešama lielāka deva:

  • stress;
  • pirmsmenstruālais sindroms un mēnešreizes;
  • grūtniecība (sevišķi, ja ir toksikozes);
  • orālās kontracepcijas lietošana;
  • menopauze;
  • sirds slimības, ateroskleroze, poliartrīts;
  • zems cukura līmenis asinīs;
  • antibiotiku lietošana;
  • hroniskas aknu slimības;
  • smēķētājiem un alkoholiķiem.


Piridoksīns efektīvs kombinācijā


Iegādājoties piridoksīnu aptiekā, jāņem vērā, ka, lietots viens pats, tas nesniegs gaidīto efektu.


B6 vitamīna efektivitāti palielina lietošana:

  • B grupas vitamīnu kompleksā – atklāts, ka kopā ar citiem B vitamīniem tam ir četras reizes lielāka vērtība; B grupas vitamīni ir savstarpēji saistīti un parasti atrodami vienos un tajos pašos produktos; sevišķi nozīmīga ir B2 klātbūtne, jo tas ir nepieciešams, lai B6 uzsūktos;
  • ar magniju – magnijs nodrošina B6 uzsūkšanos, un B6 palielina magnija uzsūkšanās iespējas; magnija galvenā funkcija ir nervu sistēmas aizsardzība, tāpēc šī kombinācija labi der stresa un pārslodžu gadījumos kā nervu nomierinātājs, palīdz arī bērniem straujas augšanas periodā;
  • ar cinku un magniju – šī kombinācija varētu patikt stiprajam dzimumam, jo radīta, lai palīdzētu sportistiem veidot muskuļus; jaunākie pētījumi liecina, ka tā arī veicina vīrieša seksuālās spējas, jo cinks un B6 kā cimds ar roku strādā vīrišķā dzimumhormona testosterona pastiprinātā izstrādāšanā.