Preces: 0
Par summu: 0 EUR
Apskatīt grozu »
PRODUKTU GRUPAS
Akcijas
INFORMĀCIJA

Vitamīnu ABC

Svarīgākais par vitamīniem

Vitamīni un minerālvielas ir dabiskā veidā sastopamas vielas, kas ļoti nelielās devās ir nepieciešamas mūsu organismam. Tie ir vitāli nepieciešami veselīga, labo funkcionējoša organisma uzturēšanai.

Ja līdz šim vitamīnus neesat lietojis

Jūs uztrauc, ka uzturs nav tik sabalansēts, kādam tam vajadzētu būt? Vai, iespējams jūs ieturat diētu, esat smēķētājs vai jūs nomāc stress? Visi šie faktori var novest pie tā, ka jūsu uzturā trūkst svarīgu vitamīnu un minerālvielu.

Noderīgi padomi par vitamīnu lietošanu

Kam jāpievērš uzmanība, sākot lietot vitamīnus un minerālvielas? Šeit jūs atradīsiet dažus noderīgus padomus par vitamīnu, minerālvielu un uztura bagātinātāju lietošanu. 

Vitamīnu un minerālvielu nozīme mazu bērnu veselībā un attīstībā (no viena līdz 10 gadu vecumam)

Intensīvi attīstoties un augot, mazu bērnu organisms ik dienas tērē lielu daudzumu minerālvielu un vitamīnu, tāpēc arī organisma prasības pēc šiem svarīgajiem elementiem ir  paaugstinātas. Visintensīvāk šajā periodā attīstās kaulu-muskuļaudu sistēma, zobi un asinsrades sistēma, tāpēc arī ir liela vajadzîba pēc kalcija, dzelzs un D vitamīna.

Vitamīnu un minerālvielu nepieciešamība lielu bērnu un pusaudžu attīstībā

Diemžēl daudzi bērni un pusaudži mūsdienās neuzņem pareizās uzturvielas, kas uzturētu viņus atbilstošā fiziskajā formā un veselus. Pētījumi rāda, ka saraksta pirmajā vietā ir A vitamīns, kurš nepietiekamā daudzumā uzturā ir apmēram 50% bērnu. Nākamais ir C vitamīns, kas palīdz uzturēt organisma imunitāti, un B vitamīns, kas atbrīvo enerģiju.

Vitamīni un minerālvielas pieaugušu cilvēku veselības saglabāšanā (no 19 gadiem)

Tāpat kā olbaltumvielas, ogļhidrāti un tauki, ikdienas uzturā tikpat nepieciešami ir minerālvielas un vitamīni. Parasti veselīgs, sabalansēts vitamīniem bagāts uzturs nodrošina organismu ar nepieciešamajām barības vielām. Bet ja dzīve prasa nedaudz vairāk, piemēram, stress, sporta nodarbības, smēķēšana, nepiemērota, pārmērīga garīgā un fiziskā slodze, diētas, parasti ir vajadzīgs arī uzņemt vairāk.

Vitamīnu un minerālvielu nepieciešamība vecākiem cilvēkiem

Vecākiem cilvēkiem parasti ir samazināta organisma spēja uzņemt un asimilēt vitamīnus un minerālvielas, kas saistīts, gan  ar vecuma radītām fizioloģiskajām pārmaiņām organismā, gan dzīves laikā iegūtām slimībām. Arī ēšanas režīms ir izmainīts, uzturs ir vienveidīgāks, ne tik sabalansēts,  vērojama samazināta ēstgriba, līdz ar to pieaug vitamīnu  un minerālvielu deficīta risks. 

Vitamīnu un minerālvielu nozīme sievietēm pārejas vecumā

Pārejas vecums vairumam sieviešu sākas pēc 40 gadiem. Olnīcas pārstāj ražot estrogēnus, kam ir liela loma un kas piedalās daudzās bioķīmiskās reakcijās sievietes organismā. Tieši šā iemesla dēļ visai bieža parādība  sievietēm menopauzes periodā ir osteoporozes attīstība, jo traucēta  kalcija vielmaiņa, kas saistīta ar hormonālām pārmaiņām.

Vitamīni grūtniecības un bērna zīdīšanas periodā

Sievietēm grūtniecības un bērna zīdīšanas laikā ir lielāka vajadzība gandrīz pēc visiem vitamīniem un minerālvielām. Liela nozīme mātes un bērna veselībā ir pietiekošam folskābes līmenim topošās māmiņas organismā.

Vitamīnu un minerālvielu nozīme novājēšanas kūru laikā

Mūsdienās ļoti populārās diētas un veģetārisms saistīti ar samazināta un vienveidīga uztura uzņemšanu, kas noved pie vitamīnu trūkuma organismā. Ja cilvēks novājēšanas kūres laikā ēd ap 500-1000 kalorijām dienā, organisms uzņem mazāk kaloriju nekā tam nepieciešams, lai uzturētu normālo aktivitātes līmeni. Tāpēc ķermenis sāk sadedzināt enerģijas uzkrājumus, galvenokārt no taukaudu krājumiem, vēlāk jau no muskuļaudiem.

Par vitamīniem smēķētājiem un kafijas cienītājiem

Tabakas dūmi sastāv no vairāk nekā 3500 ķīmiskiem savienojumiem, kas veido brīvos radikāļus. Tie savukārt bojā kā plaušas, tā citus ķermeņa orgānus, tādēļ smēķētājiem ir liela vajadzība pēc antioksidantiem.

B6 - pats sievišķīgākais vitamīns jeb kāpēc sievietes kļūst histēriskas

Izklausīsies neticami – taču bieži vien nervozitāti un aizkaitinātību, un pat sieviešu histērijas var izskaidrot ar B6 vitamīna trūkumu, ko turklāt var viegli novērst. Atšķirībā no C, arī E un A vitamīniem, B grupas vitamīnu funkcijās reti kurš orientējas. Tomēr mūsdienu stresa apstākļos nereti tieši B vitamīni ir vissvarīgākie, un no šīs grupas B6 varētu saukt par visnozīmīgāko sievietes organismam.

D vitamīna nozīme, lietošana un devas

Cik daudz D vitamīna ir pietiekoši? Pēdējo desmit gadu laikā rahīts atkal ir kļuvusi par sabiedrības veselības problēmu un daudzi ārsti nozīmē asins analīzes, lai noteiktu D vitamīna līmeni un izraksta lielas vitamīna devas tiem pacientiem, kuru D vitamīna līmenis analīzēs parādās zems: <20-30 ng/ml. Tomēr D vitamīna seruma novērtējums, D vitamīna nepieciešamība un tā efektivitāte nav skaidra.

Vitamīni, kas sievietēm trūkst, lietojot kontraceptīvos līdzekļus

Lietojot kontraceptīvos līdzekļus, īpaši orālos, samazinās folijskābes, C vit. un B grupas (B2, B3, B6) vitamīnu daudzums sievietes organismā. Dzimumhormonu darbības regulēšanā liela nozīme ir E vit.,kalcijam un magnijam, tāpēc ieteicams uzņemt tos papildus.

Kādi vitamīni nepieciešami ilgstoša stresa laikā?

Grūti atrast mūsdienās cilvēku, kurš būtu pasargāts no stresa. Nemitīgais dzīves tempa pieaugums, steidzīga, darbu pārblīvēta ikdiena, laika trūkums, neregulāras ēdienreizes, nesakārtotā sadzīve...

Vitamīni aktīviem sportotājiem

Daudzi sporta treneri ieteic sportistiem ēst vairāk vitamīnus, minerālvielas un antioksidantus, un, protams, ēst veselīgu uzturu, zaļumus. Svarīgi ir atcerēties par polinepiesātinātajām taukskābēm. Pierādīts, ka aktīvi nodarbojoties ar sportu, pie lielām fiziskām slodzēm ir palielināta organisma vajadzība pēc B grupas, C un E vitamīniem, kā arī selēna un cinka. Liela nozīme veselības saglabāšanā ir vitamīniem - antioksidantiem (beta karotīnam, C un E vit.), kas pasargā organismu no brīvo radikāļu un stresa nelabvēlīgās iedarbības.